Identifica't

Acrediteu-vos com a usuari per a accedir a la carpeta

Tràmit amb certificat Informe d’esforç d’integració social (I)

És un informe preceptiu per acreditar la integració social en el procés d'obtenció d'una autorització de residència temporal per arrelament social. S’adreça a les persones estrangeres empadronades en un municipi de Catalunya que pretenguin tramitar una autorització de residència temporal per arrelament social. 
La Generalitat de Catalunya és l’única Administració competent per a l’emissió i notificació dels informes però el document proposta es tramita a l’Ajuntament a on consta empadronada la persona sol·licitant.
  
L’ informe d’esforç d’integració social (INF 1), és únic i té en compte diferents supòsits:

I1: per a l’arrelament social.
I2: per a l’arrelament sòcio-formatiu.
I3: per a l’accés a la majoria d’edat de menor estranger no acompanyat que no és titular d’una autorització de residència.
I4: per la renovació d’una autorització de residència.

Al document de sol·licitud que trobaràs a l'apartat impresos, hauràs d’indicar l’esmentat motiu.
 

 

Tramitació

Qui ho pot demanar?

- Qualsevol persona que no tingui la ciutadania d’un país de la Unió Europea (és a dir, ser persona estrangera no comunitària).

- Tenir 18 anys o més. També poden sol·licitar-lo els menors d’edat que es trobin a dos mesos de complir els 18 anys, en el cas que vulguin obtenir l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals.

- Haver participat en activitats formatives relacionades amb el coneixement i respecte dels valors constitucionals d’Espanya, els estatutaris de Catalunya i els de la Unió Europea, així com dels drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre homes i dones (excepte en els casos d’exempció).

- Acreditar l'aprenentatge i el coneixement de les llengües oficials (català i castellà), llevat que s’estigui exempt.

A partir del 20 de maig de 2025, les persones estrangeres a qui se’ls hagi denegat o desestimat la seva sol·licitud de protecció internacional de manera ferma (via administrativa o judicial), podran demanar una autorització de residència per arrelament social i arrelament socioformatiu. Per fer-ho, hauran d’haver estat en situació irregular a Espanya durant els 6 mesos previs a la sol·licitud d'autorització. Aquesta autorització només es podrà sol·licitar fins al 20 de maig de 2026, tret que el Consell de Ministres decideixi ampliar aquest termini.

Consulta l'apartat "Documentació" per saber quina documentació hauràs de presentar tenint en compte el motiu de la sol·licitud:

I1: per a l’arrelament social.
I2: per a l’arrelament sòcio-formatiu.
I3: per a l’accés a la majoria d’edat de menor estranger no acompanyat que no és titular d’una autorització de residència.
I4: per la renovació d’una autorització de residència.
 

Quan es pot demanar?
Quan es consideri oportú.

Preu
Aquest tràmit és gratuït.

Observacions
Abans de presentar la sol·licitud a l’Oficina d’Atenció Ciutadana, cal sol·licitar una entrevista personal amb el Servei Municipal d’Immigració que assessora en el procés de sol·licitud, revisa la documentació i valora les competències lingüístiques en català i castellà.


Per a qualsevol tipus de consulta, la persona interessada es pot adreçar a:
PROGRAMA MUNICIPAL D'IMMIGRACIÓ
av. Espanya 6-C. Àrea Social
tlf: 93 580 88 88. ext 4008 o 3347

correu electrònic: immigracio@cerdanyola.cat

Formes de tramitació

  • Presencial
    Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) CENTRAL
    Horari d'hivern (de l'1 de setembre al 30 de juny) 
    De dilluns a divendres de 8:30 a 14:30 hores
    Dimarts i dijous de 15 a 18 hores
    Horari d'estiu (de l'1 de juliol al 31 d'agost)
    De dilluns a divendres de 8:30 a 14 hores
     
    Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) Serraparera
    Horari d'hivern (de l'1 de setembre al 30 de juny) 
    Dilluns, dimecres i divendres de 8:30h a 14:30 hores
    Horari d'estiu: Romandrà tancada
     
    Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) Guiera
    Horari d'hivern (de l'1 de setembre al 30 de juny) 
    Dimarts i Dijous de 8:30 a 14:30 hores
    Horari d'estiu: Romandrà tancada
     
    Per fer la tramitació presencial cal demanar cita prèvia a l'OAC mitjançant la web https://citaprevia.ubintia.com/cerdanyola i portar els impressos de la sol·licitud i la documentació indicada a l'apartat DOCUMENTACIÓ QUE CAL APORTAR.

     

  • Electrònica
    Servei de 24 hores al dia, 365 dies a l'any
     
    Per iniciar la tramitació electrònica, al final d'aquesta pàgina heu de fer clic a TRAMITAR AMB CERTIFICAT.
     
    S'obrirà un formulari electrònic que us permetrà fer un tràmit en nom propi o en representació d'una altra persona, pel que necessitareu una autorització de representació.
     
    No us oblideu d'adjuntar la documentació requerida per aquest tràmit, que estarà indicada a l'apartat DOCUMENTACIÓ QUE CAL APORTAR

Documentació que cal aportar

DOCUMENTS I REQUISITS GENÈRICS 


Documentació genèrica (per a totes les sol·licituds):

- Formulari de sol·licitud degudament emplenat.
- Document identificatiu de la persona sol·licitant.
- Documents que acreditin la participació en activitats formatives, del coneixement i respecte dels valors constitucionals d’Espanya, estatutaris de Catalunya, i de la Unió Europea, dels drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre homes i dones.
- Documentació que acrediti l'aprenentatge i el coneixement de les llengües oficials (català i castellà).
- Documentació específica (segons cada cas):

Requisits genèrics:

- No tenir la ciutadania d’un país de la Unió Europea (és a dir, ser persona estrangera no comunitària).
- Tenir 18 anys o més. També poden sol·licitar-lo els menors d’edat que es trobin a dos mesos de complir els 18 anys, en el cas que vulguin obtenir l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals.
- Haver participat en activitats formatives relacionades amb el coneixement i respecte dels valors constitucionals d’Espanya, els estatutaris de Catalunya i els de la Unió Europea, així com dels drets humans, les llibertats públiques, la democràcia, la tolerància i la igualtat entre homes i dones (excepte en els casos d’exempció).
- Acreditar l'aprenentatge i el coneixement de les llengües oficials (català i castellà), llevat que s’estigui exempt.

   1. INFORME D'ESFORÇ D'INTEGRACIÓ PER ARRELAMENT SOCIAL

A més dels documents esmentats al 1er apartat cal aportar:

- Document que acrediti la residència continuada i ininterrompuda a Espanya durant 2 anys (volant d’empadronament històric o altres documents de prova vàlids legalment). 

Requsits per obtenir l'autorització de la residència per arrelament social:

- Trobar-se a Espanya i no tenir la condició de sol·licitant de protecció internacional (ni en el moment de presentar la sol·licitud ni durant la seva tramitació).
- Haver viscut de manera continuada a Espanya durant almenys 2 anys abans de presentar la sol·licitud. Si s’ha estat sol·licitant de protecció internacional, aquest període no compta fins que hi hagi una resolució definitiva (administrativa o judicial).
- Tenir vincles amb persones estrangeres que tinguin autorització de residència i disposar de mitjans econòmics suficients. Els vincles no poden ser amb cònjuge, parella de fet registrada o familiars de primer grau (pares o fills).

   2. INFORME D'ESFORÇ D'INTEGRACIÓ PER ARRELAMENT SOCIOFORMATIU

A més dels documents esmentats al 1er apartat cal aportar:

- Document que acrediti la residència continuada i ininterrompuda a Espanya durant 2 anys (volant d’empadronament històric o altres documents de prova vàlids legalment).

Requisits per obtenir l'autorització de residència per arrelament socioformatiu:

- Trobar-se a Espanya i no tenir la condició de sol·licitant de protecció internacional (ni en el moment de presentar la sol·licitud ni durant la seva tramitació).
- Haver viscut de manera continuada a Espanya durant almenys 2 anys abans de presentar la sol·licitud. Si s’ha estat sol·licitant de protecció internacional, aquest període no compta fins que hi hagi una resolució definitiva (administrativa o judicial).
- Estar matriculat o cursant una formació reconeguda, o comprometre’s a fer una formació promoguda pel SEPE o el SOC per a ocupacions de difícil cobertura.

En el cas d’estar matriculat o cursant alguna formació, hauria de ser alguna de les següents:

1) Educació secundària post-obligatòria (art. 52.1 b):
 - Batxillerat
 -Formació professional de grau mitjà
 -Ensenyaments artístics professionals tant de música i de dansa comd’arts plàstiques i disseny de grau mitjà
 -Ensenyaments esportius de grau mitjà
- Títols d’Especialista de Formació Professional previstos en el RD 569/2023, de 18 de juliol

2) Formació completa, ni modular ni parcial, en un centre d’ensenyament autoritzat a Espanya, que porti a l’obtenció de certificats professionals de les ofertes del sistema de formació professional de grau C, en els seus nivells 1, 2 i 3, amb els requisits i condicions establerts per la Llei Orgànica 3/2022, de març,
d’ordenació i integració de la Formació Professional i la seva normativa de desenvolupament ( art. 52 e) 5è)
3) Formació presencial d’ensenyament obligatori dins l'educació per a persones adultes.

   3. INFORME D'ESFORÇ D'INTEGRACIÓ PER CIRCUMSTÀNCIES EXCEPCIONALS (menors estrangers no acompanyats):

A més dels documents esmentats al 1er apartat cal aportar:

- Certificat de la DGAIA que acrediti que la persona ha estat tutelada o sota protecció de menors.

- Si s’escau, informe de la comunitat autònoma o ajuntament que justifiqui per què no es va poder obtenir l’autorització de residència dins del termini previst.

Per obtenir l'autorització de residència per circumstàncies excepcionals (menors estrangers no acompanyats):

- Haver estat tutelat o sota la protecció d’un servei de menors.

La sol·licitud s’ha de presentar:

 - Entre dos mesos abans i tres mesos després de fer els 18 anys.

Excepcionalment, es pot presentar fins al dia següent de fer els 20 anys si hi ha motius justificats i es pot acreditar. En aquest cas, cal un informe de la comunitat autònoma o de l’ajuntament.

 

   4. INFORME D'ESFORÇ D'INTEGRACIÓ PER RENOVACIÓ DE L'AUTORITZACIÓ DE RESIDÈNCIA (quan no es compleix algun dels requisits):

A més dels documents esmentats al 1er apartat cal aportar:

- Autorització de residència que estigui dins del període de renovació (2 mesos abans o 3 mesos després de la caducitat).
- Si cal, requeriment de l’Oficina d’Estrangeria o document que acrediti que s’ha presentat un recurs de reposició o contenciós-administratiu.
- Si ja s’ha obtingut un informe favorable anteriorment, cal aportar el certificat de nivell A2 o superior o un document que demostri haver fet una formació de 90 hores en català o castellà.

Requisits per renovar l'autorització de residència (quan no es compleix algun dels requisits):

- Tenir una autorització de residència vigent, pendent de renovar o modificar, i estar dins del període de dos mesos abans de la caducitat, o tres mesos després de la caducitat.

També es pot sol·licitar l’informe si:

- L’Oficina d’Estrangeria ho requereix, o
- S’ha presentat un recurs de reposició o contenciós administratiu contra una denegació o arxiu.


Si ja es va obtenir un informe anterior per regularitzar-se, cal:

- Acreditar un nivell A2 o superior de llengua, o
- Demostrar que s'ha fet una formació de 90 hores en català o castellà.

Exempcions

No caldrà acreditar activitats formatives ni coneixements si:

S’ha obtingut el títol d’ESO, Batxillerat o un Cicle Formatiu de Grau Mitjà o Superior.
S’ha obtingut anteriorment d'un informe favorable d’esforç d’integració social (segons el Reial Decret 557/2011 o el Reial Decret 1155/2024). Es poden aportar documents addicionals que acreditin la integració.
Hi ha una situació d’extrema vulnerabilitat personal que impedeixi participar en les activitats o acreditar els coneixements.
No caldrà acreditar el coneixement del castellà si la persona és nacional d’un país on el castellà és llengua oficial.

 

Normativa

Canvi de normativa a partir del 20 de maig de 2025:

Les sol·licituds presentades abans del 20 de maig de 2025 es regiran pel Reial decret 557/2011 i la Instrucció SIMC/TSF/2017.
Les sol·licituds presentades a partir del 20 de maig de 2025, data d’entrada en vigor del Reial decret 1155/2024, es regiran per aquesta nova normativa i pel Document de criteris generals per a la instrucció dels informes d’estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya. 

Més informació

 
 
Ajuntament de Cerdanyola del Vallès
Pl. Francesc Layret, s/n
08290 Cerdanyola del Vallès
Tel. 935 80 88 88
Projecte desenvolupat per Projecte desenvolupat per eCityclic