L’Oficina Municipal d’Informació a Persones Consumidores ofereix informació, assessorament i protecció a les persones consumidores i usuàries en els seus drets davant empreses, comerços o prestadors de serveis.
Per prestar aquest servei, l'OMIC fa una gestió de mediació entre el particular i l'empresa reclamada, però abans de presentar una reclamació a l'OMIC, es necessari que la persona reclamant hagi presentat reclamació prèvia davant l’empresa o establiment a qui es reclama. L'OMIC pot actuar quan hagin passat 30 dies des de la presentació d'aquesta reclamació a l'establiment i no s'hagi obtingut resposta de l'empresa, o la resposta rebuda no sigui satisfactòria. La reclamació ha d'incloure tota la documentació relacionada, factures, mails, whatsapp.
El fet de presentar una reclamació i que s’accepti no presuposa que la persona reclamant tingui raó o que l'OMIC en sigui competent. La reclamació serà estudiada i es procedirà d’acord amb la legislació vigent.
L'actuació de l'OMIC es concreta en:
- Informar, assessorar i orientar a les persones interessades sobre l’exercici dels seus drets en matèria de consum.
- Rebre i tramitar queixes, reclamacions i denúncies en matèria de consum.
- Dur a terme actuacions informatives en matèria de consum.
Tanmateix, l'OMIC no és competent:
- Quan el tema no és de consum o hi ha danys i perjudicis que s'han de resoldre per via judicial.
- Quan el reclamat és un particular i el conflicte a resoldre és entre una persona arrendatària i la persona propietària d’un habitatge.
- Quan es tracta de relacions amb l'Administració; per exemple, queixes per impostos, multes o serveis públics no prestats adequadament.
- Quan es tracti de reclamacions a les companyies d’assegurances, ja que la persona interessada s’ha d’adreçar a la figura del defensor de l’assegurat de la companyia corresponent.
- Quan es tracti de reclamacions a les entitats financeres (bancs i caixes d’estalvis), ja que la persona interessada s’ha d’adreçar a la figura del defensor de l’assegurat de l’entitat financera corresponent, llevat que hi ha excepcions en alguns casos de reclamacions massives.
- Les empreses i els professionals (autònoms) estan exclosos d'aquest servei. Només poden fer ús d'aquest servei les empreses i professionals que reclamin per un servei com a consumidors finals, és a dir, que no utilitzin el servei per a la venda o compra d’un component, producte o servei que es ven.